Maturita za dvěřmi?

26. března 2017 v 9:18 | AP |  Názory
Testy, testy a pořád jenom testy. Do školy jsem nastoupil před 11 lety, od té doby jsem napsal stovky, možná tisíce testů. Cokoli se ve škole probere je okamžitě otestováno, jestli to žák umí. Je smutné, že téměř jedinou motivací pro studenta naučit se něco, je uspět v testu. O to horší je hodnocení testů, kdy studenta ovlivní to, jak test napíše.

Ovšem, pokud je žák průběžně zkoušen z víceméně všeho, na konci každého roku dostane vysvědčení o tom, že zvládá látku daného ročníku, proč je tedy potřeba ho ještě zatěžovat maturitou, kde bude psát z toho, z čeho již test psal?



















Celou dobu svého vzdělávání jsem psal testy fér, bez taháků. Něco morálního mi bránilo podvádět i přesto, že dostat v testu neuspokojivou známku znamenalo selhat. Nicméně napsání taháku znamená připustit si, že bych bez něj selhal, takže to nakonec vyjde nastejno...

Do každého testu jsem šel jaksi zodpovědně a s pocitem, že se mi to vrátí opačně jako všem, kteří si ten tahák napsali. Že prostě já díky tomu, že nepodvádím u testů dostanu lepší zaměstnání a tak. Toto mě už v poslední době přešlo, rozhodně ne kvůli tomu, že bych měl pocit, že se ve škole učí zbytečné věci (o tom bych chtěl také někdy napsat, ale ne dneska). Spíš kvůli tomu, jak se to ve škole učí, že prostě látku, která se učí někde v prváku zapomenu do třeťáku a to, jak poctivě jsem psal test v prváku je tedy absolutně irelevantní, protože se to budu muset učit znova.

Takže dneska už nepíšu taháky víceméně kvůli tomu, že jsem to 11 let nedělal a taky kvůli tomu, abych si dokázal, že mám na to napsat těžké testy i bez toho, abych podváděl. Už totiž vím, že spoustu klíčových věcí do maturity zapomenu (značnou část jsem již zapomněl) a budu se je tedy učit jako nové věci.

Což je druhá věc, proč si myslím, že by bez maturity bylo lépe, když totiž stihnu spoustu věcí zapomenout do maturity, tak velmi pravděpodobně spoustu věcí zapomenu i po maturitě, po promoci a po čemkoli jiném a pro mého zaměstnavatele tedy maturita znamená pouze to, že jsem byl schopen udělat maturu v době maturity, ale o tom, kolik věcí jsem v hlavě uchoval, nebude vědět nic.

Kdyby byla motivace studentů mít dobré znalosti ve svém oboru a na základě toho získat dobré zaměstnání, mohli bychom se obejít bez stresových testů. Ovšem je jiná otázka, jestli za to může škola, protože testovat a děsit je daleko jednodušší, než motivovat a povzbuzovat studenty nebo sami studenti, kteří jsou líní a neznají dlouhodobé cíle (přirozeně jsem takový i já ... )
 


Komentáře

1 Kory Kory | Web | 27. března 2017 v 12:18 | Reagovat

Dobrá úvaha... mám někdy podobný pocit.

2 moje-farby moje-farby | Web | 27. března 2017 v 21:20 | Reagovat

3 odstavec je najlepsie napisaný :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama